بهترین بازی های فکری
بازی های خانوادگی و دورهمی به آن دسته از بازی ها گفته می شود که می تواند طیف وسیعی از رده های سنی را در بر می گیرد و از طرفی آموزش و انجام آن کارساده ای است. بازی هایی با قوانین پیچیده و دشواردر این دسته قرار نمی گیرند. اما گاهی اوقات پیدا کردن یک بازی دورهمی که هم جذاب باشد و هم سریع بشود به همه آموزش داد ، کار سختی است. ممکن است بازی که انتخاب می کنید به دلیل زمان زیادی که می برد یا پیچیدگی قوانینش باعث شود همه تمایل نداشته باشن در آن بازی شرکت کنند ما در گیم افزار بهترین بازی های خانوادگی را با روش بازی برایتان گردآورده ایم که بتوانید با خواندن آن ها به راحتی قوانین بازی را بیاموزید و به اعضای خانواده خود آموزش دهید تا لحظات شاد و بی نظیری را درکنارجمع خانوادگی یا دوستانه خود تجربه کنید.
درادامه دو نمونه از بازیهای فکری محبوب و جذاب را معرفی می کنیم
نقد و بررسی تخصصی
– بازی فکری کودتا coup
– از برترین بازیهای فکری دنیا در دسته مهمانی و دورهمی
– کیفیت ساخت بالا و طراحی گرافیکی عالی
– سراسر هیجان و بلوف زنی و نقش مخفی
– مناسب ۲ الی ۶ بازیکن
بازی کارتی و فکری کودتا
آيندهاي نهچنداندور: يک طبقهي اشرافيِ جديد، متشکلاز مُديران عاملِ چندملّيتيِ سودجو، حکومت را در دست گرفتهاست. آزمنديِ آنها و تسلّطِ بيچونوچرايشان بر اقتصاد، زندگي مردُم -بجُز عدّهاي اندک از دُمکلفتها- را در فقر و نااُميدي فرو بُردهاست.
امّا از دلِ تودههاي مردُمِ تحتِفشار، يک گروه پارتيزانيِ زيرزميني با هدفِ براَندازيِ حُکّامِ فاسد، قد علم کردهاست. تلاشهاي مُتهوّرانهي اين شورشيان، باعثِ بهوجود آمدنِ دودَستگي، نفاق و ضعف در مجامعِ حکومتيِ امپراتوريِ جديد شده و اين حکومتِ فاسد را در آستانهي فروپاشي قرار دادهاست.
امّا اين اغتشاشات، براي شما، بهعنوانِ يکياز اعضاي بلندمرتبهي دولت، فرصتي است مُغتنم تا با ايجادِ انحراف، تطميع و فريبکاري، راهِ خود را بهسوي قدرت مُطلق، باز کنيد! براي تحقّقِ اين هدف، بايد نفوذِ رُقباي خود را از بين بُرده و آنها را به ناکجاآباد، تبعيد کنيد!
در اين روزگارِ مُلتهب، تنها يکياز شما ميتواند دوام بياورد…
آمادهسازی
کارتهای شخصیت را باهم بُر زده و به هر بازیکن، ۲ کارت بدهید. بازیکنان همواره میتوانند به کارتهای خود نگاه کنند ولی باید آنها را بهپُشت، پیشِروی خود بگذارند. کارتهای باقیمانده، بهشکلِ یک ستونِ کارتکِشی در وسطِ محوطهی بازی قرار گرفته و ستونِ “دربار” را تشکیل میدهند.
به هر بازیکن، ۲ سکّه بدهید. سکّههای هر بازیکن، همواره باید طوری قرار بگیرند که سایرِ بازیکنان بتوانند ببینند. سکّههای باقیمانده را بهعنوانِ “خزانه” در وسطِ محوطهی بازی بگذارید.
به هر بازیکن، ۱ کارت چکیدهی قوانین بدهید (در صورت نیاز به راهنمایی، میتوانید به آنها رجوع کنید). لازم است بازیکنان، پیشاز آغازِ بازی، کاملاً بر قوانینِ بازی و ویژگیهای کارتها مسلّط شوند!
بازیکنی که بازیِ قبلی را بُرده، بازی را آغاز میکند!!
هدف
از بین بُردنِ نفوذِ تمامیِ رُقبا و تبدیل شدن به تنها بازمانده در نهادِ قدرت!
نفوذ
کارتهایی که بهپُشت، پیشِروی بازیکن قرار دارند، نشان میدهند که او بر روی کدامیک از بلندپایگانِ حکومت، نفوذ دارد. تصاویرِ روی این کارتها، شخصیتهایی را که بازیکن بر رویشان نفوذ دارد و تواناییهای آنها را نشان میدهند.
هرگاه بازیکنی، یکیاز شخصیتهای تحتِنفوذِ خود را از دست بدهد، باید یکیاز کارتهای خود را “رو” کند. کارتهای “رو”شده، بههمانشکل، تا پایانِ بازی، پیشِروی بازیکن میمانند ولی دیگر هیچ سودی برای او نخواهند داشت! بازیکن، در هنگامِ از دستِ رفتنِ یکیاز شخصیتهای تحتِنفوذش، میتواند تصمیم بگیرد که کدامیک از ۲ کارت خود را “رو” کند.
بازیکنی که همهی نفوذش -یعنی هر ۲ کارت خود- را از دست بدهد، به ناکجاآبادی در دوردست، تبعید شده و از بازی خارج میشود!!
چگونگی بازی
بازی، بهشکلِ نوبتی و در جهت ساعتگرد انجام میشود.
هر بازیکن، در هر نوبت، فقط میتواند یک “اقدام” را انتخاب کند و نوبتها را نیز نمیتوان واگذار کرد!
پساز آنکه بازیکن، انتخاب کرد که میخواهد دست به چه اقدامی بزند، دیگر بازیکنان فرصت خواهند داشت تا او را به “چالش” کشیده یا با “اقدام” او مقابله کنند!
اگر اقدامی به چالش کشیده نشده یا مورد “اقدامِ متقابل” قرار نگیرد، خودبهخود با موفقیت بهانجام میرسد.
چالشها حتماً باید پیشاز انجامِ عملیاتها یا عملیاتهای متقابل، صورت بگیرند.
بازیکنی که تمام نفوذ خود را از دست داده و هر ۲ کارتش “رو” شده باشند، بلافاصله از بازی خارج میشود. کارتهای او، تا پایان، بههمانشکل باقی مانده و سکّههایش نیز نصیبِ “خزانه” میشود!
بازی وقتی بهپایان میرسد که فقط یک بازیکن باقی مانده باشد!
بازی فکری کاستل kastel
بازیابی موفقی از بازی Nox
شب "هالووین" است و اهالیِ قلعهی باستانیِ "کاستِل"، یعنی آقای "کلّهکدو" (یک "آدم-کدو"ی موذی و خبیث!)، استاد "گوربهگور" (یک زامبیِ خسته!) و جناب "کُهنهپیچ" (یک مومیاییِ هزارودویستساله، از نوادگانِ فراعنهی مصر!)، بهرسمِ هر سال برای شرکت در مراسم آماده میشوند. سرگرمیِ این "مُردههای نَمُردنی" -که برعکسِ ظاهرِ ترسناکشان، از حسّ طنز خوبی هم برخوردار هستند- در شب "هالووین"، ترساندنِ مردمی است که برای برگزاری مراسم، به قلعهی "کاستِل" میآیند! البته با اینکه اهالیِ قلعه، قصدِ بدی ندارند و هدفشان فقط شیطنت و بازیگوشی است ولی -بهقول معروف- آنها شوخیشوخی مردم را میترسانند و مردم جدّیجدّی سکتههای ناقص میزنند و روانهی بیمارستانها میشوند! این امر، ممکن است احساساتِ نداشتهی قلعهنشینان را اندکی جریحهدار کند ولی چارهای نیست، برای یک "نامیرا"، ترسناک بودن، از نان شب واجبتر است!!
حال باید دید کدامیک از اهالیِ قلعهی "کاستِل" میتواند تعداد بیشتری را زَهرهتَرک کند (آنها برای بالا بُردنِ آمارِشان حتی حاضرند زَهرهتَرکشدگان را از یکدیگر بقاپند)!!...
اجزاء بازی
90 کارت (با تصاویرِ آقای "کلّهکدو"، استاد "گوربهگور" و جناب "کُهنهپیچ"؛ از هرکدام 30 کارت)
کاغذ و قلم، برای ثبت امتیازات، فراموش نشود!
نحوه آغاز بازی
کاغذ و قلم را آماده داشته باشید. کارتها را -بهپُشت- بُر بزنید. به هر بازیکن 3 کارت بدهید. کارتهای خود را طوری در دست بگیرید که فقط خودتان بتوانید ببینید! بقیهی کارتها -بهپُشت- ستونِ کارتهای "قلعه" را در وسط میز تشکیل میدهند.
هدف بازی
بازیکنی که در پایان بازی، بیشترین امتیاز را داشته باشد، برندهی بازی خواهد بود!